- Порівняння аудіо форматів для Домашнього Кінотеатру
- Алгоритми для збільшення кількості каналів
- висновок
Всім подобається ефект залученості, создвавемий хорошою звуковою системою в великому кінотеатрі або домашньому. Протягом декількох десятків років ми стежимо за зміною аудіо форматів. Неофіту складно розібратися у всьому їх многооборазіі. Поглянувши на сучасний AV ресивер, ви увдіте гірлянду логотипів. Але як же зрозуміти, що є що? У цій статті ми проведемо невеличке порівняння кожного з них.
Порівняння аудіо форматів для Домашнього Кінотеатру
- Dolby Surround - В кінотеатрах, Dolby Surround був аналоговий двоканальний формат. Він складався їх фронтальних стерео каналів, центрального каналу і пари тилових каналів, які звучали в моно. У деяких випадках застосовували кілька пар тилів для збільшення зони комфортного перегляду. Коли саундтрек Dolby Surround готувався для домашнього використання, то чотири аудиодорожки (лівий канал, правий канал, центральний каналу і тилові) кодувалися (стиснення) в дві. А під час відтворення - декодувати за допомогою Dolby Surround декодера, який знаходився в AV ресивері. З виходу ресивера звук потрапляв на два фронтальних каналу (лівий і правий) і на тилові канали, які працювали в моно-режимі та мали смугу пропускання на рівні до 7000 Гц. Формат застосовувався для VHS відеокасет. Соедініни відеомагнітофона і AV ресивера виконувалося при помощт аналогового стерео кабелю 2 RCA - 2 RCA. У той час, як звук в кінофільмах звучав в Dolby Surround, музика з CD звучала в двох каналах. Кращим рішенням для музики було матричне кодування тилових каналів або чотирьохканальна стерео.
- Dolby Pro Logic - схожий на Dolby Surround. Основна відмінність в тому, що матричним чином був доданий центральний канал. Звук центрального каналу матричних образів кодувався з лівого і првого фронтальних каналів.
Dolby Digital (AC-3) - перший, по справжньому, дискретний 5.1 цифровий формат. У ньому п'ять (5) незалежних повнодіапазонних каналу, плюс спеціальний каналу для сабвуфера (.1) У цьому форматі передбачається стиснення (з втратами, які не bit for bit) з максимальним потоком даних 448 КБС для DVD, і 640 КБС для Blu-ray . Підключення плеєра (DVD або Blu-ray) до AV ресивера проводиться за допомогою цифрового з'єднання. TosLink - цифрове оптичне, Coax - цифрове коаксіальне, HDMI - цифрове з'єднання з високою роздільною здатністю. - Dolby Digital Plus (+) - це, по суті, поліпшена версія Dolby Digital. Основні відмінності в збільшеному потоці аудіо до 1.7МБс (для дисків BLu-ray) і повну підтримку аудіо формату 7.1. Специфікації формату дозволяють досягти потоки аудіоданих до 6МБс і кількості каналів до 13.1. Не дивлячись на подібні можливості, максимальна конфігурація формату так і не була використана.
- Dolby Digital EX - формат повторює попередній з тією лише різницею, що був доданий тиловий центральний канал.
- Dolby True HD - цифровий формат стиснення без втрат (bit for bit perfect). Підтримуються конфігурації від 5.1 до 7.1. Повністю дискретні канали, що забезпечують передачу у всьому діапазоні частот. Формат застосовується в Blu-ray дисках і підтримується AV ресиверами з HDMI входами версії 1.3 або новіше. Формат підтримує передачу потоку аудіо до 18МБс зі стисненням 192 кГц, 24 біт для конфігурації 5.1 і 96 кГц, 24 біт для конфігурації 7.1
- Dolby Headphone - формат використовує технологію цифрової обробки для створення об'ємного багатовимірного звуку, при використанні навушників. Він підтримує конфігурацію 5.1. І може розширювати до 7.1 при накладенні декодування Dolby ProLogic IIx.
- Dolby Atmos - 3D аудіо формат об'ємного звучання. У своїй основі застосовується конфігурація Dolby True HD або Dolby Digital Plus, до якої додається ще один ярус (рівень) звуку, який звучить вгорі. Друга відмінність в тому, що звук кодується не в певні канали, а представлені у вигляді об'єктів. Формат дозволяє використовувати до 32 фізичних каналів. Dolby Atmos
- Dolby Atmos Mobile - формат схожий на Dolby Headphone, покращений для передачі 3D звуку, при прослуховуванні на звичайних навушниках.
- DTS - формат подібний до Dolby Digital, але з більш якісним звучанням, завдяки меншій стиску і, відповідно, менших втрат і краще поділу звуку між каналами. Максимальний потік даних в форматі DTS - 1.5 Мбс. Використовується на дисках DVD і Blu-ray.
- DTS ES - те ж саме, що і DTS. Доданий дискретний (зі своєю звуковою доріжкою) задній центральний канал - у версії DTS ES Discrete. У версії DTS ES Matrixed - тиловий центральний канал формується з бічних тилових каналів.
- DTS 96/24 - формат дозволяє підвищити якість звуку в стандартній конфігурації 5.1 до 24 біт, 96 кГц на звичайному DVD диску.
- DTS-HD HR - формат подібний до Dolby Digital Plus. Передбачає фіксований бітрейт і меншу компресію звуку (ніж у стандартній версії DTS). Використовується на Blu-ray дисках. Конфігурація 7.1, потік даних до 6 Мбс. Але, як і у випадку з Dolby Digital Plus, це формат стиснення з втратами. Формат DTS-HD має набір оновлених компонентів. Однак, щоб повністю насолодитися їм, необхідний AV ресивер з відповідною підтримкою.
- DTS HD Master Audio - формат схожий на Dolby True HD. Де-факто став стандартом для Blu-ray. Потік даних до 24 Мбс.
- DTS: X - формат подібний до Dolby Atmos. В його основі - DTS HD.
- DTS Headphone: X - формат розроблений для відтворення дванадцятиканальні звуку через навушники. Звучання обробляється за спеціальним алгоритмом, враховуючи властивості приміщення, яке було прийнято за основу при мастерингу.
- Auro 3D - формат конкурент для Dolby Atmos і DTS: X. Він дозволяє отримати 3D звучання, засноване на, так званих рівнях. Використовуються п'ять каналів, які розташовуються на рівні вух, п'ять каналів розташовуються на верхньому рівні, і один канал, який називається Голос Бога, розташовується над місцем прослуховування. Auro 3D
Алгоритми для збільшення кількості каналів
У Dolby і DTS є спеціальні алгоритми, для апмікса цифрового сигналу. Апмікс дозволяє користувачеві перетворити звичайний двоканальний сигнал в багатоканальний. У деяких випадках 5.1 сигнал в 7.1 і більше. Залежно від типу звукової доріжки, алгоритми дозволяють отримати ефект багатоканального звуку, для кіно і музичних програм.
- Dolby Prologic II - розширює двухканальную доріжку до 5.1. Є спеціальний режим для кіно і для музики.
- Dolby Prologic IIx - розширює стерео або 5.1 доріжку до 7.1, додаючи задні бічні канали. Dolby Prologic IIx Music mode - поліпшена версія стандарту Dolby Prologic II Music.
- Dolby Prologic IIz - на подобу Dolby Prologic IIx з додаванням фронтальних верхніх каналів, розширюючи конфігурацію до 9.1.
- Dolby Surround Upmixer (DSU) - замінює всі старі версії Dolby Prologic II. Він дозволяє отримати ефект Dolby Atmos на всіх саундтреках.
- DTS Neo: 6 - подібний до Dolby Prologic IIx, розширює 2.1 і 5.1 до 7.1
- DTS Neo: X - подібний до Dolby Prologic IIz, розширює 5.1 до 11.1, додаючи верхні фронтальні і бічні канали, яких немає в Dolby Prologic IIz.
- DTS Neural: X - DTS апміксер для DTS: X на подобу Dolby Surround Upmixer дозволяє використовувати всі можливості об'єктного звуку навіть на старих звукових доріжках.
- Auro-Matic - Auro 3D апміксер - конкурент DSU і DTS: Neural: X для отримання ефекту 3D звуку на старих саундтреках.
висновок
Домашні кінотеатри значно змінилися за останні кілька десятиліть. Особливо за останні 10. Перехід від аналогового до цифрового, дискретного звуку, схожий на квантовий стрибок в області якості звуку і реалізму. Завдяки останнім досягненням, ви можете створити Домашній кінотеатру, який може змагатися з великим кінотеатром. З появою якісних форматів Dolby TrueHD і DTS-HD, ви можете почути звук в його первозданному вигляді. Це чудове досягнення. Тепер за допомогою 3D аудіо форматів, таких як Dolby Atmos, DTS: X і Auro-3D, ви можете переміститься в атмосферу свого улюбленого фільму з ефектом неймовірного реалізму. Це чудовий час, для того, щоб стати власником Домашнього кінотеатру.
Отже, якщо ви все ще користуєтеся Prologic AV ресивером з 80-х, то зараз саме час для апгрейда.
Але як же зрозуміти, що є що?