Місяць тому в публікації "Avia Solutions Group - просто бізнес або загроза безпеки?" "Муніципальний сканер" детально розібрав, як люди з оточення глави РОСТЕХ Сергія Чемезова і міністра промисловості Росії Дениса Мантурова стали власниками 10% литовського холдингу Avia Solutions. За цей час парламентська опозиція зажадала від прем'єр-міністра Литви пояснень, чому державні контракти, пов'язані з обороною країни, продовжують укладатися з Avia Solutions (ASG). Сама компанія не знайшла нічого кращого, ніж заявити, що проти неї "Влаштували інформаційну атаку" і зажадала від спікера литовського сейму "розслідувати зв'язки" автора матеріалу з одним з опозиційних депутатів.
Чому ж литовців так зацікавила історія, що вона вийшла на рівень Сейму? Справа в тому, що Avia Solutions планувала розмістити на території аеропорту Шяуляй ремонтні ангари. Саме тут базується повітряна поліція НАТО, патрулює всю територію країн Балтії.
У листопаді 2015 року мерія міста, посилаючись на позицію спецслужб, заявила, що компанія "не відповідає вимогам національної безпеки". Проект був згорнутий, проте "Муніципальний сканер" з'ясував, що "нові інвестори", які прийшли в аеропорт Шяуляй зі старим проектом ремонту літаків, пов'язані з акціонерами Avia Solutions і отримують підтримку з європейських фондів. Затвердження договору з боку міської ради Шяуляй має відбутися в травні.
Земельні ділянки в аеропорту Шяуляй, виділені для будівництва ремонтного ангара.
авіаційні зв'язку
31 березня "Šiaulių kraštas" повідомила, що мер Шяуляй Artūras Visockas і компанія "Termicom" домовилися про спільні інвестиції в аеропорт: мерія вкладе 5 мільйонів євро, інвестори - близько 10 мільйонів. Майбутній центр технічного обслуговування повітряних суден займеться ремонтом літаків Boeing і Airbus.
Точно такий же проект і пропонувала в 2015 році Avia Solutions. договір між "Termicom" і мерією вже в травні буде представлено міській раді на затвердження.
Переговори з мерією вели директор UAB "Termicom" Povilas Padaiga і представник інвестора Dmitrij Čeliadin.
Довідка:
Povilas Padaiga - син Žilvinas Padaiga, що обирався в 2004 році в Сейм від "Партії праці". До 2006 року Žilvinas Padaiga очолював міністерство охорони здоров'я.
У зонах загального користування: Povilas Padaiga і Dmitrij Čeliadin
У листопаді 2017 року агентство BNS повідомляло , Що проект в аеропорту Шяуляй профінансує естонська компанія Completec OÜ, яка володіє UAB "Termicom". згідно з офіційним сайту , Completec OÜ заснована в 2012 році і є ексклюзивним представником датської компанії Telco Sensors в Естонії, Латвії, Литві, Росії та Білорусії. Сайт компанії не оновлювався з 2015 року, але доступні її статистичні фінансові показники .
У 2015-2016 роки виплачувалися лише податки з зарплат співробітників. В середині 2016 року пропадають і співробітники. У першому кварталі 2017 року обіг компанії раптово підскакує до 992 тисячі євро, а потім також стрімко падає. Чи може така компанія, офіційно продає датчики, інвестувати в ремонтний ангар 10 мільйонів євро?
Незважаючи на низькі фінансові показники компанії, "яка торгує" датчиками компанії Completec OÜ вдалося обзавестися власною авіакомпанією 30 грудня 2016 року викупила литовську UAB "Oro Taksi" і перейменувала її в UAB "GetJet Airlines". Згідно з офіційним сайтом, приватна авіакомпанія GetJet Airlines управляє двома літаками Airbus і п'ятьма Boeing.
Відкрити схему в окремому вікні
бортами LY-MGC і LY-PGC з парку GetJet Airlines раніше користувався збанкрутілий перевізник "Трансаеро". Обидва ці літака належать російській компанії "ГТЛК" (Державна транспортна лізингова компанія), яка на 100% належить міністерству транспорту РФ. Ще одним бортом, LY-SPC , Раніше користувалася компанія Small Planet Airlines. "Трансаеро" - давній партнер ASG, а Small Planet до весни 2013 року належала ASG. LY-GGC і LY-SPC входять і у флот GetJet Airlines, і під флот Grand Cru Airlines. Про останню поговоримо трохи пізніше.
25 листопада 2017 року літак Boeing 737 (LY-MGC) компанії GetJet Airlines, що вилетів в Хургаду, повернувся назад і здійснив аварійну посадку у Вільнюсі. Замовником польоту, як повідомлялося в ЗМІ , Було туристичне агентство "Kidy Tour". Аж до сьогоднішнього дня воно повністю належить Avia Solutions Group.
Власника естонської Completec OÜ, що продає датчики, що володіє авіакомпанією і інвестує в аеропорт, де базуються ВПС Литви і сили НАТО, Dmitrij Čeliadin можна знайти тільки в "Одноклассниках". І тих він останній раз відвідував десять років тому. В "друзях" у нього бачимо Володимира Гурєєва, чинного директора з виробництва FL Technics ( "Дочки" Avia Solution Group).
Також Dmitrij Čeliadin виявився в реєстрі Управління цивільної авіації Литви . Дмитро володіє приватним літаком RV-7A, чиїм користувачем вказано Aleksandr Čeliadin, 1987 року народження, імовірно брат підприємця.
Літак RV-7A
Aleksandr Čeliadin також раніше користувався "Однокласниками" . Останній раз Олександр побував там в 2009 році і вказав, що з 2008 року влаштувався на роботу в авіакомпанію "Aurela". У 2013 році вона збанкрутувала під керівництвом ще одного литовця Valdas Barakauskas. Після банкрутства Barakauskas очолив новостворену Grand Cru Airlines, а Aleksandr Čeliadin став її комерційним директором . Йдеться про ту саму Grand Cru Airlines, що управляє літаками разом з GetJet Airlines.
UAB "Grand Cru Airlines" на 100% належить кіпрській Brenalan Investments Ltd. Згідно з листом Brenalan Investments від 19 грудня 2016, крім Valdas Barakauskas директором Grand Cru Airlines є юристка Lewben Group Rūta Norvaišaitė . Саме Lewben Group обслуговує Avia Solutions Group і її акціонерів. Нагадаємо, що однофамілець Valdas - Vaidas Barakauskas через ряд компаній володіє 19,7% акцій Avia Solutions Group.
згідно повідомленнями в ЗМІ , Компанія "Termicom" в особі її директора Povilas Padaiga і власника Dmitrij Čeliadin почала вести переговори з мерією міста Шяуляй про інвестиції в аеропорт в листопаді 2017 року. Однак ще до початку переговорів, в жовтні 2017 року, міністерство економіки Литви з фондів Європейського союзу підтримало проект ремонтного ангара "Termicom" в аеропорту Шяуляй, виділивши € 1,5 мільйона. В кінці 2016 року переговори велися з цього ж проекту з компанією-пустушкою UAB "Aviacijos Partnerystė", директором якої також є Povilas Padaiga. В інтерв'ю Povilas Padaiga заявляв : "У нашу групу компаній входять кілька компаній. Одним з основних напрямків бізнесу є комерційна авіація, ми працюємо в цій галузі вже кілька років. Оборот групи понад 100 мільйонів євро. "
Aleksandr Čeliadin також записує компанії на себе - йому належить UAB "Aviatoriai". 23 березня 2018 року Aleksandr Čeliadin уповноважив Žana Kel підписати нову редакцію статуту від імені компанії. Žana Kel - генеральний директор бухгалтерської компанії UAB "Integre" , Телефон якої вказано як контактний у компанії UAB "GTLK Lietuva 01" .
"GTLK Lietuva 01" належить російській державній компанії "ГТКЛ". Відповідно до реєстру Управління цивільної авіації Литви, компанія "GTLK Lietuva 01" володіє літаком Boeing 737 (LY-AZV), який знаходиться в користуванні казахської авіакомпанії SCAT. Ще 5 літаків Boeing казахський SCAT орендує у компанії UAB "AviaAM B07", що входить в Avia Solutions Group.
З річного звіту (2016) компанії "ГТЛК":
- Як інструмент реалізації державної політики управління і розвитку транспортної галузі ПАТ «ГТЛК» реалізує ряд лізингових програм в рамках доручень Президента Російської Федерації В.В. Путіна і / або відповідно до розпоряджень і постанов Уряду Російської Федерації
- Виконання Програми некомерційного лізингу міського пасажирського транспорту, що працює на Газомоторні паливі, а також міського електричного транспорту на територіях Республіки Крим та м.Севастополя (затв. Постановою Уряду РФ від 30.12.14 № 2788-р) за 2016 р склало 96%. Товариством [ГТЛК] було придбано 444 одиниці техніки з 462 одиниць, передбачених зазначеною Програмою. При цьому всі заявки, що надійшли на пасажирську техніку від органів виконавчої влади та транспортних підприємств Республіки Крим та м.Севастополя були виконані.
Довідка:
У квітні 2018 року SCAT Airlines оголосила про початок польотів з Астани в Вільнюс. Литовська компанія UAB "Plieniniai sparnai" володіє бортом LY-FLG і здає його в лізинг SCAT Airlines. Компанія "Plieniniai sparnai" належить Олександрі Ситник і Дмитру Денисову, які є дітьми акціонерів казахської SCAT Airlines. Директор UAB "Plieniniai sparnai" - Donatas Valantiejus, співробітник ZIA Valda, яка по суті входить в холдинг Avia Solutions.
залізничні зв'язку
З вересня 2014 року до листопада 2016 року компанія "Termicom" називалася "Elteza" і була пов'язана з АТ "Елтеза". Контрольним пакетом російської "Елтези" володіють "Російські залізниці". Решта акцій, 50% мінус одна, належать канадському холдингу Bombardier.
"Елтеза" є найбільшим виробником і постачальником систем сигналізації в Росії, а також активна в країнах СНД і Балтії. У 2017 році, після публікації "Новою газетою" документів з "Панамського архіву", Швеція почала розслідування щодо місцевої "дочки" Bombardier через корупційних оборудок. Компанія ТОВ "Бомбардьє Транспортейшн (Сигнал)" (60% належить Bombardier Transportation Sweden, 36% - "Російські залізниці", 4% - "Желдоравтоматізація") планувала замінити сигнальне обладнання на залізницях Азербайджану шведської розробкою Ebilock-950. За версією шведів, Bombardier розробляла тендерну документацію разом з азербайджанською держкорпорацією.
На думку "Нової газети", в обмін на доступ до держконтракти Bombardier надала частки в загальних підприємствах оточенню екс-глави РЖД Володимира Якуніна. І, відзначимо окремо, переконувало влади Канади не включати самого Якуніна в санкційні списки.
Доменне ім'я elteza.eu належить UAB "Termicom" і Dmitrij Čeliadin. В налаштуваннях даного домену налаштована переадресація на сайт російської "Елтези".
У 2016 році литовська компанія UAB "SCB-EU" під керівництвом Dmitrij Čeliadin виграла контракт Литовських залізниць на поставку Ebilock-950 на € 491 130. Загальна сума контрактів укладених UAB "SCB-EU" та "Lietuvos geležinkeliai" (Литовські залізниці) - € 895 360.
Один з акціонерів Avia Solutions Group раніше брав участь в російських проектах Bombardier. Кіпрська VGE Investments Ltd, контрольована Віктором Григор'євим, близьким до Чемезову і Мантурово, контролює 10,1% ASG. Вона ж до 2014 року володіла 50% кіпрської Improm Cyprus Ltd. Інші 50% належали кіпрській Volcam Trading Ltd. У свою чергу, Volcam Trading Ltd володіє 50,1% АТ "Енгельской локомотивний завод", створений Bombardier, "Першої локомотивної компанією" і "ВЕБ-Лізинг". Останню компанію з 2009 по 2017 роки очолював громадянин Литви Юрій Кудімов .
Ще одна компанія, яка належить Dmitrij Čeliadin - UAB "NRG-MC". У 2016 році "NRG-MC" поставляла Литовським залізницям компоненти контактної мережі. Згідно з даними литовського комерційного реєстру, компанія "NRG-MC" вказувала офіційним сайт nrg-mc.eu . На даний момент сайт не працює, але кеш Google говорить, що до квітня 2018 року дану доменне ім'я вело на сайт російської компанії АТ "Універсал - Контактні Мережі" , Засновником якої є АТ "ЖелДорАвтоматізація" .
Довідка:
АТ «Желдоравтоматізація» (ЗДА) є головним дилером ВАТ «ЕЛТЕЗА» з постачання обладнання залізничної автоматики, телемеханіки (ЖАТ) для залізниць Росії, країн СНД і Балтії.
У презентації від 2013 року, розміщеної на офіційному сайті , Компанія "Універсал - Контактні Мережі" серед замовників вказувала UAB "NRG-MC", а серед партнерів - литовську "Fima".
Третя "залізнична" компанія Dmitrij Čeliadin - UAB "ROSAT-EU" в 2012 році мала серед акціонерів російські компанії - АТ НВО "Російські Системи автоматики і телемеханіки" (Росатом) з Краснодарського краю і ТОВ "Енергокомплект", підконтрольну Росатом. Росатом і «Желдоравтоматізація» мають єдиного комерційного директора. Компанії UAB "ROSAT-EU" належить доменне ім'я rosat-eu.com , Провідне на сайт російського Росатом.
У топ-10 підрядників 'Lietuvos geležinkeliai' входить вищезгадана литовська компанія "Fima". Загальна сума отриманих нею держконтрактів перевищує 50 мільйонів євро. згідно сайту компанії , В Литві, Латвії та Білорусі вона реалізує безліч інфраструктурних проектів: від системи метеоспостережень на базі в Шяуляй і облаштування литовського кордону до роботи на железних- і автодорогах.
Що важливо ще відзначити?
У 2014 році "Fima" і Bombardier виграли держконтракт у Литовських залізниць. Після того, як той, хто програв учасник оскаржив рішення в суді і скасував підсумки контракту, в суді з'ясувалося, що компанія "Fima" в проекті представляла не тільки свої інтереси, а й інтереси Bombardier.
Компанії "Fima" і "SCB-EU" багато разів спільно брали участь в конкурсах на держконтракти від литовських залізниць ( 2012 , 2013 , 2018 ). У Латвії в 2017 році "Fima" і "NRG-MC" разом брали участь в конкурсі, разом же подавали скарги на його підсумки.
Компанія UAB "Fima" на 44% належить UAB "Indeco: Investment And Development", за якою стоїть Vaidas Barakauskas. Він же володіє 19,7% акцій Avia Solutions Group.
У 2005 році "Fima" і нині збанкрутіла авіакомпанія Aurela виграли конкурс і приватизували національну авіакомпанію Lietuvos avialinijos (LAL) з якої і з'явився холдинг Avia Solutions.
PS: За час, що минув з публікації першого розслідування, "Уральські авіалінії" оголосили про новий рейс до Криму. З кінця травня з аеропорту "Жуковський", що належить ASG і РОСТЕХ, до Сімферополя буде літати рейс U6-178. Вартість квитків в одну сторону від 5580 до 6080 рублів.
Disclaimer: "Муніципальний сканер" не стверджує, що компанія Termicom в своїх діях представляє лише інтереси Avia Solutions. Разом з цим, "Муніципальний сканер" переконаний, що викладені задокументовані факти вимагають ретельного розслідування з боку литовського суспільства і парламенту. Dmitrij Čeliadin, Povilas Padaiga і Ugnius Balinskas на питання "Муніципального сканера" відповідати відмовилися.
Михайло Маглов, спеціально для проекту "Муніципальний сканер"
Чому ж литовців так зацікавила історія, що вона вийшла на рівень Сейму?Чи може така компанія, офіційно продає датчики, інвестувати в ремонтний ангар 10 мільйонів євро?
Що важливо ще відзначити?