Генеральний директор мобільного оператора life :) любить дивувати. Те заявить, що Білорусь першою в світі може запустити 4G, то поширить в інтернеті лист, в якому відкрито висловлює здивування неузгодженістю роботи міністерств - в загальному, не втомлюється створювати новинні приводи. В ексклюзивному інтерв'ю KOSHT.com Озджан Ерміш розповів про плани компанії на найближчі місяці, основні проблеми, з якими life :) зіткнувся в 2010 році, бонуси абонентам, переваги планшетів над нетбуками і багато іншого.
- Нещодавно ви зробили заяву «Про несправедливе ставлення до реклами». Що викликало таку емоційну реакцію?
- Приблизно два місяці тому ми звернулися до Міністерства зв'язку і Міністерство торгівлі за підтвердженням того факту, що оператор life :) володіє найбільшою 3G-мережею в Білорусі: як за охопленням, так і за кількістю майданчиків з базовими станціями. Нам відповіли, що все в порядку, і тоді було дано старт кампанії з інформування користувачів.
А потім ми бачимо статтю на «Онлайнер», в якій йдеться про те, що якийсь анонім сказав, що згідно з даними Мінторгу покриття у life :) не найбільше. Потім Мінзв'язку звернулося в БєлГІЕ, там зробили розрахунки і підтвердили, що у life :) не найбільше покриття. Сказали, що, швидше за все, у оператора CDMa покриття може бути більше. Тоді ми звернулися в обидва міністерства за поясненнями за цими розрахунками. Тому що реально у нас покрито в три рази більше міст, ніж у конкурентів. У нас в два-три рази більше базових станцій, ніж у МТС. На 30-40% більше, ніж у velcom. І вже, звичайно, більше, ніж у оператора CDMa. Ми направили запит і чекаємо відповідь від Мінзв'язку і Мінторгівлі. Тим часом наші технічні фахівці намагаються з'ясувати у БєлГІЕ, як саме вони вважали і чому вийшли такі результати.
Уточню, що life :), коли заявляв про найбільшу 3G-мережі в Білорусі, спирався на дві речі: підтвердження, про який я говорив вище, і дані з офіційного сайту Мінзв'язку. У них прямо говориться, що на 1 жовтня 3G-мережу life :) була доступна в Мінську і 41 великому місті Білорусі, тоді як у найближчого конкурента тільки в Мінську і 11 великих містах. «Онлайнер» не врахував усіх реалій. Вони не запитали, на якій підставі ми зробили таку заяву. Якщо запитають, я поясню так само, як пояснюю вам. Я покажу сайт Мінзв'язку, покажу наші підтвердження, щоб вони краще зрозуміли тему. А потім вже писали свої статті.
До речі, на інтернет-форумах я бачив, що деякі люди, не розбираючись в темі, пишуть про те, що 3G-мережу life :) не найбільша. Я вважаю, що поки обговорювати нічого. Сайти дають користувачам інформацію, не засновану на остаточних результатах. Так ми тільки модемів щодня продаємо 600-700 штук.
- Так вас більше обурила неузгодженість позицій міністерств або освітлення з боку журналістів?
- З боку міністерств, я думаю, має місце звичайна бюрократія. Все можна поправити.
Що стосується «Онлайнер» - це не проблема. Я їм порадив, перш ніж братися за якусь статтю, чи не позитивну за забарвленням, спершу добре розібратися в ситуації, а вже потім писати. І думаю, що «Онлайнер» застосує наші поради на практиці. Чи не буде писати щось, не з'ясувавши досконально, як йдуть справи насправді.
У нас є всі документи за погодженням цієї нашої реклами. Попросили б - я б їм показав. Зрозумійте, що для компанії, що трапилося - не проблема, але нас хвилює, який піар ми отримали. Якщо ми працюємо на те, щоб бути лідером в 3G, ось уже більше року, ніхто не може спотворювати ситуацію без вивчення реалій. Тому журналісти, я вважаю, повинні обережно підходити до написання статей і проводити власні розслідування.
Щодня ми продаємо одну-дві тисячі android-терміналів і 3G-модемів. І я знаю, що конкуренти не продають навіть п'яти сотень. Їхні клієнти теж вибирають нас. Тому в маркетингових дослідженнях люди кажуть, що покриття life :) найбільше, якість 3G краще у life :), кількість клієнтів вище у life :). Так що ми вже лідери в бізнесі (мається на увазі 3G-мережу - прим. Ред.) За кількістю клієнтів. Думаю, в наступному місяці ми отримаємо більш точні цифри, і life :) буде офіційно оголошено оператором з найбільшим 3G-покриттям.
- Яку частку зараз life :) займає на ринку?
- Питання, як порахувати цю частку: по активним абонентам, за результатами місяця або двох, або трьох ... Проблема в тому, з чим порівнювати. Я не можу зараз дати точних оцінок, тому що ні МТС, ні velcom ще не давали інформації про останній період своєї діяльності.
Я думаю, наша частка в даний момент десь близько 13-14%. Може бути, навіть 15%. Але, швидше за все, ближче до 14%. В цьому році ми плануємо збільшити її до 16-17%, а в наступному - до 25%. Ми зазвичай отримуємо саме те, що плануємо, підтвердження того - зростання нашої частки на ринку, особливо в області передачі даних. Щомісяця оператор зростає на 10% за кількістю абонентів. Це добре. Ми повинні і далі рости, тому що поки ми не дуже великі.
- А за темпами розвитку інфраструктури?
- Є певні показники. Наприклад, кількість базових станцій, точніше кількість майданчиків, оскільки на одному майданчику може бути дві-три базові станції. Так ось: у конкурентів майданчиків приблизно 2900-3000 штук і 4000 базових станцій. Наше число - 1800 майданчиків і близько 2600 базових станцій. До квітня-травня наступного року це число зросте - ми б хотіли покрити всі території, де є дачі. Кількість ділянок виросте до 2500, базових станцій - до 3500. Це означає, що у нас буде найкраща якість зв'язку, з огляду на кількість наших клієнтів. Інфраструктура life :) зростає дуже швидко. У плані 2G і 3G ми лідери.
- 25% ринку - це реальна цифра? Ви впевнені?
- Почну з послуг, які ми збираємося ввести ... Ми збираємося зробити розважальний портал life :) Joy, на якому будуть ігри, музика, відео, фільми, програми, чат, інформація і так далі. Все що потрібно. Плюс буде голосова пошта, повідомлення про те, які послуги з'являться в найближчі дні, телеметрія. У наступні 3-4 місяці запустимо багато нового.
З точки зору реклами, ви знаєте, у нас є два персонажа - Тріджік і Галигін. Вони залишаться рекламними персонажами в 2011-му. Тріджік буде і далі рекламувати дані. Нові ролики з ним вийдуть на початку листопада. Галигін як працівник колл-центру з'явиться ще в серії роликів і буде рекламувати дзвінки, SMS та передачу даних - все разом. Тріджік теж стане рекламувати дзвінки. У наступному році ці два персонажа, можливо, з'являться в рекламі разом.
Що стосується тарифів, то у нас хвилина коштує 0 рублів всередині мережі та 99 рублів в мережі інших операторів плюс абонентська плата 1 долар в місяць - це фантастичний тариф. Міжнародні дзвінки, роумінг з Росією та іншими країнами. Деякі наші тарифи не те що на 30-40% дешевше, а дешевше в 5-6 разів.
І ще можна згадати магазини. У нас близько 100 ексклюзивних магазинів і 2000 неексклюзивними. На місцях працюватимуть промоутери - приблизно 200 чоловік, які будуть пояснювати людям на вулицях переваги life :). У нас багато каналів просування.
Тому ми впевнені, що в наступному році у нас буде 25% ринку.
- Чи є свіжа інформація по кількості абонентів?
- Зараз нічого не можу сказати. Немає свіжих даних. Але після того, як вони з'являться, я дам таку інформацію. До речі, в цьому місяці ми змінили методику - раніше ми оголошували зареєстрованих абонентів, а зараз будемо оголошувати активних. Так що вперше за тиждень чи два ви дізнаєтеся реальне число абонентів.
- Технічне переоснащення з 2G на 3G завершено?
- Так, повністю. І зараз ми збільшуємо число базових станцій.
- У вас рік закінчується досить успішно. Але в кожній бочці меду є своя ложка дьогтю. Може бути, ви назвете основну проблему, з якою зіткнулася компанія?
- Навіть не одну. По-перше - кількість базових станцій. Минулої зими через сніг і морози ми не могли займатися цим напрямком в повному обсязі. Тому почалося все в травні. Пройшов травень, потім червень, липень ... І тільки починаючи з серпня число БС сильно збільшилася. Тому я можу сказати, що дуже задоволений підсумками останнього кварталу, але перший і другий, звичайно, розчарували. Також в першому і другому кварталах довелося похвилюватися, бо люди писали на форумах: мовляв, приїхав на дачу, а там немає покриття, виїхав на трасу, а там немає покриття. Але з цим уже покінчено. Зараз багато хто говорить, що якість і покриття - все супер.
Друга проблема - я хвилювався про порталі life :) Joy. Виникла проблема з одним з місцевих партнерів і через це було втрачено 5-6 місяців. Ми планували запустити портал в липні, але тепер, напевно, це трапиться тільки в грудні. У будь-якому випадку, якщо ми зможемо запустити life :) Joy перед Різдвом (а в Різдво за розважальним контентом звертаються найчастіше), то мої хвилювання пройдуть.
Ще одна тема - тарифи. Наші фахівці півроку тому розробили ТП «Простий», «Вільний» і говорили, що вони оптимальні. А потім вирішили змінити і деякі речі зробити дорожче. Я дивлюся на маркетингові дослідження, люди кажуть: ваші тарифи супер, у вас переваги, але навіщо ви змінюєте умови? Але ж абоненти купують простоту і стабільність, але зовсім не складність. Тому в липні ми прийняли рішення змінити політику, зробити все тарифи незмінними в довгостроковій перспективі. Тарифи 2009 року в 2010-му змінилися, що доставило деякі незручності. Але я обіцяю не допускати подібних помилок в майбутньому. Це був ще один неприємний момент. Втім, з тих пір пройшло вже чотири місяці, і ситуація нормалізувалася. Минулий місяць був стабільним для «нескінченного», «Простого», «Супер life :)» та роумінгу. Якщо не буде екстраординарної девальвації, тарифи не зміняться в 2011 році, як ми обіцяли.
- Покриття life :) у відсотках?
- Коротко: 99% - покриття населення та 87% - географічне покриття.
- Наскільки я пам'ятаю, в цьому році life :) повинен вийти в плюс по прибутку.
- Згідно з нашим початковим п'ятирічному плану, а також міжнародним стандартам, ми очікуємо позитивний прибуток в середині 2011-го. Ми можемо досягти цього і раніше, але я б не поспішав. Можу сказати, що план, який ми представили Turkcell і державі два роки тому, йде без відхилень. Ми не прагнемо вийти на прибуток раніше, ніж обіцяли, тому що в такому випадку нам доведеться підвищувати тарифи. Але наша кінцева мета - клієнти. Я вважаю за краще збільшувати число абонентів.
- Чи виправдав ставка на android і скільки смартфонів вже вдалося реалізувати?
- У цьому році продажі android складуть близько 40 тисяч штук. Наступного року наша мета продати принаймні 100 тисяч. За контрактом ми не продаємо їх безкоштовно, ви знаєте.
Що стосується модемів, то ми вже подолали планку в 100 тисяч пристроїв. Наступного року плануємо її подвоїти.
Всього ж протягом п'яти років, думаю, продамо не менш мільйона пристроїв на базі ОС android.
- Це разом з планшетами?
- Звичайно. Всі пристрої android. Телефони, планшети - за п'ять, а може і за три-чотири роки - мільйон пристроїв.
- Я уточню, скільки продано 3G-модемів?
- 120 тисяч.
- Які плани по планшетів Huawei S7? Скільки до кінця цього року і в наступному?
- Цього року у нас буде досить мало часу, щоб продати велику кількість. Але за листопад-грудень, думаю реалізуємо 7-8 тисяч штук. А в наступному році прямі продажі складуть, напевно, тисяч 40.
- Чи планується вводити нові моделі або формати? Десятидюймові планшети, наприклад? Чи побачимо ми пристрою від інших виробників?
- Можливо, але зараз в плані 3G-терміналів в групах Vodafone, T-Mobile, Orange і Turkcell як виробник лідирує Huawei. Як цієї техніки ми впевнені - воно гарне, я сам користуюся смартфоном на базі android і не бачу, чим він принципово гірше «айфона». Загалом, ми продовжимо співпрацювати з Huawei.
- Мобільне телебачення? Ви успішно співпрацюєте з iTV?
- Так. Тепер є ринок android, а ви знаєте - це глобальний контент. У тому числі мобільне ТБ. Користувачі android дивляться різні телепрограми, в тому числі і iTV. Інші партнери також постачають свій ТВ-контент через нас. Комерційні переговори тривають.
- Інші партнери? Наскільки я знаю, Tut.by також планує займатися мобільним ТБ, але поки вам не вдалося домовитися. Хтось крім Tut.by до вас звертався з аналогічною пропозицією?
- Так, є не тільки Tut.by, а й інші партнери. Не можу сказати, відмовилися ми або погодилися, тому що переговори тривають. Маркетингова команда оцінює прибутковість варіантів. На цій основі визначаємо бюджет на просування. Якщо маркетинг прийде до висновку, що тема невигідна, ми не зможемо її просувати, а значить, не зможемо і запустити сервіс. Тому поки всі на розгляді. Найімовірніше, через місяць ситуація проясниться. Можу тільки сказати, що з пропозиціями по мобільному ТБ звертаються багато компаній.
- Обсяги існуючого мобільного трафіку?
- 7-8% трафіку life :) зараз доводиться на мобільне ТБ. Думаю, ця частка зросте до 10%.
- Як часто ваші абоненти дивляться мобільне ТБ?
- Складно сказати. Якщо не помиляюся, близько 80 тисяч чоловік в місяць зараз користуються мобільним ТБ. Деякі кожен день, деякі раз в три дні. Але мінімум - раз на місяць. Це видно зі звіту, який ми отримали два місяці тому.
- life :) збирається впроваджувати програму лояльності для своїх клієнтів. Що в ній буде? Які бонуси отримають абоненти?
- Ми працюємо над цим зараз. Люди будуть накопичувати бали. Думаю, спочатку їх отримають ті, хто є клієнтом life :) більше року.
Що вони отримають? Це важливе питання - у нас є телефони, планшети на android, модеми і так далі. До цього ми збираємося додати ще пару речей, наприклад каву в кав'ярнях, парфумерію, книги, DVD ... Коли завершиться період узгодження, ми випустимо каталог.
Загальна ж оцінка буде проходити за кількома критеріями. Будуть враховуватися суми щомісячного поповнення рахунку, вхідні дзвінки, скільки часу людина є клієнтом оператора, активність абонента по акції «Приведи друга».
Все буде вводитися по черзі, тому що одномоментно стартувати неможливо. Розширювати список бонусів будемо поступово. Кожен квартал сума балів буде збільшуватися. Наша мета - до різдва ввести програму, а в 2011 будемо вже її розвивати.
- До речі, конкуренти, по схожим програмами пропонують ноутбуки і нетбуки. І тільки life :) замінив їх на планшети. Чому?
- Нам подобаються нетбуки. Але технологія поступово прийшла від комп'ютера до ноутбука, нетбуку, потім до планшету. У нашій компанії всього близько 450 осіб, серед них вже досить багато людей, які користуються Айпад і планшетами Huawei для доступу в інтернет і інших цілей. Думаю, що планшети стають більш популярними у широкої публіки, я не кажу, звичайно, про бізнес. Ноутбуки в тому вигляді, в якому ми їх знаємо зараз, протримаються як мінімум ще чотири-п'ять років.
Але це лірика. Насправді ж ми говорили з виробниками нетбуків з вбудованими SIM-картами, Hp, наприклад. Але я подивився на ціни, і ентузіазму поменшало. Розумієте, якщо ви не впевнені, що зможете викликати у покупця «вау-ефект», не треба запускати програму. Ціна повинна бути шокуючою. Наприклад, зараз планшет коштує близько 1000 доларів у будь-якої компанії. Наші планшети будуть продаватися в будь-якому магазині по 700-800 доларів. Мінімум - 600 доларів. Контракт - безкоштовно. Є можливість надати такі переваги абоненту? Прекрасно - значить, ми це будемо робити.
Взагалі, з новими технологіями не все так просто. Вони, як правило, досить ризиковані. Ми ризикуємо, ми інвестуємо гроші. Добре, що в Білорусі люди дуже освічені і розумні. Якщо з'являється доступ до нової технології, вони її охоче використовують. А ось в Туреччині в той же час багато хто боїться використовувати нові технології. Тому просування нових технологій на білоруському ринку доцільно. А що стосується старих технологій, де конкуренція висока, ціни на продукти і так вже сильно впали, то нам складно створити умови, при яких людині було б гарантовано вигідно їх купувати через нас. Я повинен продати лептоп за щомісячний внесок в 99 тисяч рублів протягом вісімнадцяти місяців, тобто за 250 доларів. Але вже зараз багато компаній: Huawei, ZTE, Hp - пропонують нетбуки за таку ціну. Тому ми вважаємо вже недоцільним продавати цей тип пристроїв. Але, звичайно, якщо ми отримаємо вигідні умови від якогось вендора, то будемо продавати і лептопи, немає проблем.
Що викликало таку емоційну реакцію?Так вас більше обурила неузгодженість позицій міністерств або освітлення з боку журналістів?
Яку частку зараз life :) займає на ринку?
А за темпами розвитку інфраструктури?
Инку - це реальна цифра?
Ви впевнені?
Чи є свіжа інформація по кількості абонентів?
Технічне переоснащення з 2G на 3G завершено?
Може бути, ви назвете основну проблему, з якою зіткнулася компанія?
Я дивлюся на маркетингові дослідження, люди кажуть: ваші тарифи супер, у вас переваги, але навіщо ви змінюєте умови?